علل خشکی چشم و راه های درمان آن
نوشته شده توسط : ...

پیش از این اعتقاد بر این بود که خشکی چشم ها،  بیماری ای است که بیشتر افراد مسن تر را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال، اخیرا، سندرم خشکی چشم به طور قابل توجهی زیاد شده است. جوانانی که مجبور به صرف وقت زیادی در کامپیوتر می کنند از چشم های خشک شکایت دارند. همچنین، یک مشکل اغلب با کسانی که از لنز تماسی استفاده می کنندبه ویژه در شرایط هوای خشک، دمای بالا و یا باد با این مشکل  مواجه هستند.

  • ساختار اشک
  • علل کاهش تولید اشک
  • دلایل کاهش پایداری اشک
  • علائم خشکی چشم
  • چگونگی تشخیص چشمهای خشک
  • درمان خشکی چشم
  • درمان عوارض خشکی چشم
  • پیشگیری از خشکی چشم
  • عواقب جدی خشکی چشم

 

ساختار اشک

ماهیت خشکی چشم Xerophthalmia در رطوبت ناکافی سطح چشم است، که توسط مایع اشک آور تشکیل شده است. با توجه به این واقعیت که اشک کم شده است و ترکیب آن تغییر می کند، قرنیه خشک می شود. نتیجه آن احساس خشکی و تحریک است. چشم ها به شدت در محیط هایی با هوای خشک، باد و دود سیگار واکنش نشان می دهند. دلایل از بین رفتن مرطوب کننده چشم طبیعی می تواند بسیار باشد.

 

به یاد بیاورید که اشک  شامل سه ماده است. یکی از مهمترین آنها که 98 درصد از کل اشک است آب می باشد و همچنین شامل نمک و پروتئین است .در واقع، از چشم ما اشک می آید در حالی که گریه و یا خنده می کنیم. غدد اشکی یک لایه آبی ایجاد می کنند که در لبه بیرونی چشم قرار دارند. آنها به طور مداوم مقدار کمی از مایع اشک را ترشح می کنند. وقتی که پلک می زنید، این سیال در سراسر سطح چشم پخش می شود.

 

در لبه های پلک، غدد میبومی کوچک هستند که چربی ها را (چربی ها) ترشح می کنند. آنها لایه بیرونی اشک را تشکیل می دهند. لیپید ها اجازه نمیدهد که رطوبت از لایه آبیاری تبخیر شود و عملکرد یک مانع طبیعی را ایجاد می کنند.

 

در نهایت، غشاء نازک شفاف از ملتحمه، که پوشش داخلی پلک و اسکلرا چشم را پوشش می دهد، یک ماده مخاطی را تشکیل می دهد که به اصطلاح mucin لایه تشکیل می شود. این کمک می کند تا تمام بی نظمی های روی سطح قرنیه را صاف کرده و به مایع اشک آور بر روی سطح چشم توزیع کند.

پس از اینکه مایع اشک چشم ها را شستشو داد از طریق کانال های دهلیزی داخل بینی میریزد، و سپس به داخل حفره بینی و دفع می شود.

 

عوامل بسیاری وجود دارد که منجر به خشک شدن چشم می شود. به طور سنتی، بسته به مکانیزم پاتوژنیک که باعث ایجاد سندرم خشکی چشم می شود، آنها به دو گروه تقسیم می شوند.

گروه اول، شرایط پاتولوژیک همراه با کاهش تولید مایع اشک آور یا انتشار آن، و دوم عواملی است که منجر به کاهش پایداری اشک ریخته شده می شود.

 

علل کاهش تولید اشک

چندین دلیل برای این گروه وجود دارد: مشکل در سیستم ایمنی (سندرم Sjogren، رد پیوند، عوارض بعد از پرتودرمانی سر و گردن)؛ بیماری های سیستم خون (تومورهای بدخیم، کم خونی، و غیره)؛ اختلالات غدد درون ریز (کم کاری تیروئید، دیابت، یائسگی)، بیماری های عفونی (HIV، وبا، سل، و غیره)، مشکلات پوستی (نورودرمیت، درماتیت و غیره).

بیماری های خود ایمنی

جوهر بیماری های خودایمنی این است که در فرایند شناخت سلول های سیستم ایمنی بدن از بافت های بدن که به عنوان خارجی شناخته می شوند، مشکلی وجود دارد. در نتیجه، پاسخ ایمنی غیر طبیعی توسعه می یابد که هدف قرار دادن بافت ها و اندام های سالم است.

شایعترین بیماری که با خشکی چشم ارتباط دارد، سندرم Sjogren یا بیماری است. این می تواند اولیه یا ثانویه باشد. سندرم Sjogren اولیه مبتلا به ضایعات اتوایمیون غدد بزاقی و بزاقی است و سندرم ثانویه، که چند سال پس از شروع بیماری ظاهر می شود، مشکلات با بافت همبند (لوپوس اریتماتوز سیستمیک، سیلیز اولیه اولیه صفراوی، و غیره) را ایجاد می کند.

 

گاهی اوقات سندرم خشکی چشم به عنوان یک عارضه پرتو درمانی توسعه می یابد. ساختار سلولی آن تغییر می کند و سیستم ایمنی شروع به حمله به آن به عنوان بیگانه می کند.

 

علاوه بر این، پس از یک پیوند قرنیه از یک اهدا کننده، ممکن است واکنش های خود ایمنی ایجاد شود.

بیماری های سیستم گوارشی

محققان توانستند ثابت کنند که به طور خاص، تولید اشک در کم خونی همولیتیک، لنفوم، لنفوسارکوم، لوسمی لنفوسیتی و سایر بیماری ها کاهش می یابد.

 

اختلالات غدد درون ریز

هدف از سیستم غدد درون ریز حفظ استحکام محیط داخلی بدن به علت انتشار هورمون ها به خون است. اختلال در کار این سیستم همیشه باعث اختلال در کار تعدادی از اعضای بدن می شود.

 

چشم های خشک ممکن است در دیابت نوع یک، کم کاری تیروئید و همچنین در زنان در معرض یائسگی اتفاق بیفتند. بنابراین، در دیابت به علت نوروپاتی، ترشح غدد درون رحم کاهش می یابد. ترشح ناکافی مایع اشک آور باعث ایجاد ناراحتی و توهم شن در چشم می شود.

 

هیپوتیروئیدی - تولید کافی از هورمونهای تیروئید. این همراه با کاهش ترشح غدد غضروفی: گلو و بزاق است. به همین دلیل بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید اغلب از چشم های خشک شکایت دارند.

 

در نهایت، سندرم یائسگی در زنان پس از پایان تولید استروژن و پروژسترون در بدن رخ می دهد.یائسگی با نوسانات خلقی، بی خوابی، ناراحتی عمومی، بالا و پایین رفتن فشار همراه است. 

 

بیماری های عفونی

بیماری های عفونی معمولا با یک سندرم مسمومیت همراه است. به طور قاعده، این باعث افزایش دمای بدن می شود و ممکن است باعث کم آبی شود. در این مورد، ذخایر غدد درون دهانی تخلیه می شود و ترشح آن کاهش می یابد.

 

 

بیماری های پوستی

Xerophthalmia نشانه ای است که همراه با تعدادی از بیماری های پوستی است. اینها اچتییزوز مادرزادی، درماتیت هرپس، نورودرمتیس و غیره هستند.

 

ایکتیوز مادرزادی با ضخیم شدن پوست ظاهر می شود. علاوه بر تغییرات در بافت پوست، چشمهای خارش دار و ترشح غدد اشکی از بین می روند.

 

Neurodermatitis یک بیماری از طبیعت آلرژیک است که در آن غشاهای مخاطی و پوست تحت تاثیر قرار می گیرند. علاوه بر این، عملکرد سیستم عصبی اتونومیک، که مسئول عملکرد غدد است، مختل می شود. در نتیجه، ترشح مایع اشک آور به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

 

درماتیت هرپیک ضایعه پوست و غشاهای مخاطی توسط ویروس هرپس سیمپلکس است. اگر ضایعات تبخالی در ناحیه چشم قرار گیرند، می توانند به غدد ملتحمه و غدد اشکی گسترش یابند.

 

 

دلایل کاهش پایداری اشک

کاهش مواد تشکیل دهنده اشک و کاهش ثبات آن می تواند به دلایلی ایجاد شود: هر دو مربوط به شیوه زندگی یک فرد هستند و ناشی از اختلالات در عملکرد اندام های داخلی و سیستم های بدن است.

 

زخم قرنیه

اغلب، به دلیل حضور جسم خارجی در چشم و یا در نتیجه قرنیه توبروزیته مربوط به حضور زخم، اشک رقیق تر شود، در نتیجه باعث توسعه خشکی چشم.

 

 

کراتیت عصبی عضلانی

این التهاب قرنیه است که منجر به این واقعیت می شود و حساسیت آن کاهش می یابد. در نتیجه، التهاب، کدر شدن قرنیه و کاهش قابل توجهی در بینایی ایجاد می شود.

 

بسته شدن ناقص پلک ها

گاهی اوقات پلکها به سادگی با اندازه چشم مطابقت ندارد. این بیماری لگوتالموس نامیده می شود و می تواند هم مادرزادی باشد و هم بعد از عمل جراحی ظاهر می شود. علاوه بر این می تواند اگزوفتالمی exophthalmos یا بیرون زدگی چشم باعث ناقص بسته شدن پلک ها شود. این بیماری اغلب در بیماران مبتلا به هیپرتیروئیدیسم دیده می شود و همچنین ممکن است به علت تروما یا یک روندجراحی پلاستیک ایجاد شود.

 

در بیماران مبتلا به ناقص بودن پلک ها، حتی در طول خواب، بخشی از قرنیه باز می شود.

 

آلرژی

آلرژی - واکنش شدید سیستم ایمنی بدن به تماس بدن با هر ماده ی آلرژی زا است. آلرژنها اغلب گرده گیاهان، مرکبات، موهای حیوان خانگی، گرد و غبار و غیره هستند.

 

هنگامی که آلرژن بر روی بینی یا چشم عمل می کند، تورم ایجاد می شود. بیمار در مورد احساس "شن" در چشم، ناراحتی، توهم یک جسم خارجی بر روی غشای مخاطی شکایت می کند.

 

انسداد مجاری اشک

در وضعیت عادی، اشک، که در سطح قرنیه قرار گرفته و عمل مرطوب کننده گی را انجام می دهد، در طول پلک زدن، به گوشه داخلی چشم منتقل می شود و به وسیله مجرایی به داخل حفره بینی وارد می شود. در صورتی که این مجرا ها به دلیل فرآیند التهابی بسته شوند، مایع اشک از مجاری عبور نمی کند و روی سطح چشم باقی می ماند و وضعیت اشک و ترکیب شیمیایی آن تغییر می کند. باکتریها شروع به تکثیر در آن می کنند و ذرات گرد و غبار وارد آن می شوند که باعث تخریب غشای مخاطی می شود و باعث می شود چشم ها خشک شوند.

 

تاثیر محیط گرم بر خشکی چشم

در شرایط دمای طبیعی و رطوبت محیط، رطوبت در حدود 10 ثانیه از سطح چشم تبخیر می شود. پس از آن، فرد پلک می زند، پلک هایش را بسته و مرطوب می کند. با این حال، اگر دمای هوای محیط افزایش یابد و رطوبت آن کاهش یابد، رطوبت از سطح چشم شروع به تبخیر سریعتر می کند. بنابراین، اغلب مردم هنگام نارضایتی در محیطی که دمای هوا بالا است و یا سیستم تهویه مطبوع وجود ندارد، احساس ناراحتی می کنند.

 

تاثیر کار طولانی در پشت مانیتور در خشکی چشم

محققان نشان داده اند که وقتی یک فرد در پشت یک مانیتور کار می کند، حداقل دو برابر  قرنیه به ناچار خشک می شود و خشکی سندرم چشم گسترش می یابد.

 

تاثیر استفاده از لنزهای تماسی در خشکی چشم

لنزهای تماسی  که روی قرنیه قرار می گیرند به بهبود بینایی کمک می کنند. در حالت ایده آل، لنزها باید کاملا مناسب و اندازه قرنیه باشند و شکل آن را تکرار کنند. با این حال، اغلب روش اصلاح دید با لنزهای تماسی منجر به تحریک ملتحمه و باعث خشکی چشم می شوند. خشکی چشم به توسعه کنژنکتیویت(التهاب ملتحمه) بستگی دارد.

 

استفاده از لوازم آرایشی با کیفیت پایین

تولیدکنندگان لوازم آرایشی ارزان قیمت اغلب از مواد مشابه با مشخصات مشابه خود برای تولید آنالوگ گران استفاده می کنند، اما ویژگی های کیفیت آن متفاوت است. به عنوان یک قانون، این لوازم آرایشی دارای تعدادی عوارض جانبی هستند. از جمله ریمل مژه و مدادابرو، خط چشم و سایه چشم با کیفیت پایین می تواند باعث ایجاد درماتیت تماس یا ملتحمه و باعث ایجاد سندرم چشم خشک شود.

 

بارداری

اغلب، خشکی چشم در زنان باردار ایجاد می کند. چرا این اتفاق می افتد، پزشکان هنوز به طور کامل نمیفهمند. به عنوان یکی از دلایل، تغییرات هورمونی و تب دیده می شود.کمبود ویتامین A در دوران بارداری می تواند منجر به خشکی چشم(زوروفتالمی) شود.

 

عوارض جانبی تعدادی از داروها

گاهی اوقات می توان از طریق دارو ی تجویزی به خشکی چشم مبتلا شد. تعدادی از داروهایی که در معرض استفاده طولانی مدت هستند ممکن است احساس خشک شدن را از سطح چشم یا ناراحتی موجود را افزایش دهند. اینها شامل دیورتیک ها، برخی از داروهای ضد افسردگی، ضد بارداری های خوراکی، آنتی هیستامین ها، بتا بلوکرها، داروهای درمان زخم معده و غیره هستند.

 

 

علائم خشکی چشم

چشم های خشک یک مشکل است که خود را با بسیاری از علائم ظاهر می کند.

بیمار ممکن است احساس کند که نوعی  جسم خارجی در چشم وجود دارد ("شن و ماسه" و "مژه"). همچنین سوزش، خارش، فتوفوبیا(حساسیت به نور) وجود دارد.

شخص از تاری دید شکایت می کند اغلب کیفیت دید کاهش می یابد.

فتو فوبیا . نور روشن باعث ناراحتی، و احساس سوزش چشم می شود.

تحمل ضعیف در باد، دود، جریان هوا از تهویه هوا و غیره

بیماران که به منظور اصلاح دید تماس می یابند، شکایت دارند که لنزهای چشمی به طور ناگهانی باعث خشکی پشم شده اند.و احساس یک جسم خارجی  در چشم را دارند، حتی این احساس می تواند دردناک باشد.

لزج شدن پلک ها و پلک زدن آهسته

 

چگونگی تشخیص خشکی چشم

تشخیص "خشکی چشم". چشم پزشک معمولا با علائم موجود تشخیص می دهد. با این حال، با توجه به این که سندرم خشکی چشم ممکن است بیماری دیگری را نشان دهد (مثلا سندرم Sjogren)، پزشک ممکن است یک بررسی دقیق تر و تاریخچه ای از سوابق بیماری انجام دهد.

 

به منظور تأیید اینکه فرد واقعا از سندرم خشکی چشم رنج می برد، مطالعه خاصی انجام می شود - آزمون Schirmer.

 

این مطالعه همچنین به عنوان آزمون شرمر Schirmer شناخته می شود.

 

آزمون را به صورت زیر انجام دهید. دکتر یک نوار از کاغذ فیلتر 5 × 50 میلی متر را اندازه می گیرد، پایان آن را خم می کند و آن را روی لبه پلک پایین قرار می دهد. از بیمار خواسته می شود چشم هایش را ببندد. پس از این، نوار باید اشک را به مدت پنج دقیقه جذب می کند. در صورتی که بیمار از چشم های خشک رنج ببرد، میزان اشک جذب شده توسط کاغذ ممکن است ناچیز یا صفر باشد. اگر محتوی اشک به طور قابل توجهیرقیق شود، آزمایش Schirmer یک نتیجه بسیار پایین را نشان می دهد. در این حالت، رسیدن اشک به کاغذ تا 10 میلی متر در عرض 5 دقیقه طبیعی است.

 

قابل توجه است که این آزمون با بیحسی موضعی یا بدون آن انجام می شود. در صورتی که پزشک مشکوک به وجود سندرم چشم خشک باشد، کاغذ فیلتر در تماس با ملتحمه، می تواند موجب انقباض رفلکسی شود که این مشکل را می پوشاند. برای جلوگیری از این احتمال، بیحسی برای چند دقیقه قبل از انجام آزمایش وارد چشم می شود و احتمال رفلکس حذف می شود.

 

روش دیگری برای مطالعه تشخیص سندرم خشکی چشم، آزمون Norn است. یک محلول فلورسین 0.2٪ به قسمت فوقانی پلک های بیمار تزریق می شود. پس از آن بیمار باید یک بار پلک بزند. علاوه بر این، پزشک با بررسی زمان بین زمان باز شدن پلک ها و ایجاد اشک  تمایل بیمار به خشک شدن چشم را بررسی می کند.

 

چشم پزشک نیز ممکن است آزمایشات آزمایشگاهی را پیشنهاد کند که به نهایت شناسایی علت چشم خشک می شود. بنابراین، یک سیتولوژی از یک اثر مخرب یا ملتحمه، مطالعه ایمونولوژیکی مایع اشک آور و کریستالوگرافی چشم می تواند برای کمک به شناسایی نوع بیماری چشم انجام شود.

 

همچنین ممکن است دکتر بتواند تحقیقات متمرکز انجام دهد. آنها به شناسایی بیماری کمک می کنند، یکی از نشانه های ثانویه چشم خشک است. این ممکن است یک آزمایش کلی خون و ادرار باشد که می تواند به شناسایی کم خونی، التهاب و بیماری کلیوی کمک کند. تعیین کمپلکس های ایمنی در خون، افزایش تعداد علائم بیماری های خودایمنی است؛ انجام آزمون روماتیسمی؛ تعیین سطح هورمون های تیروئید برای جلوگیری از کم کاری تیروئید؛ آزمایش خون برای سطح قند برای جلوگیری از دیابت؛ تعیین آنتی بادی های ویروسی تبخال باشد.

 

چشم پزشک همچنین می تواند از روش های تحقیقاتی استفاده کند که امکان مطالعه ساختار و خواص مایع اشک آور را فراهم می آورد. بنابراین، می توان از تیاسکوپی استفاده کرد - مطالعه ساختار اشک، چگالی لایه مخاط، آبریزش و چربی. اسمولاریسم مایع اشک آور که عامل مهمی است که بر مقاومت فیبر اشک اثر می گذارد نیز می تواند مورد بررسی قرار گیرد.

 

درمان خشکی چشم:


قطره اشک مصنوعی

اولین روش درمانی برای کاهش علائم خشکی چشم ها استفاده از قطره اشک مصنوعی است که این نوع قطره ها نیز انواع مختلفی دارند و بسته به نوع بیماری چشمی توسط پزشک تجویز می شوند. اگر دچار خشکی چشم هستید اما هنوز علائم و عوارضی ندارید بهتر است برای روان شدن چشم ها از این نوع قطره ها استفاده کنید. اگر خشک شدن چشم ها در هنگام خواب به علت بسته نشدن کامل پلک ها رخ می دهد بهتر است از روغن چشمی برای روان کردن حرکت چشم ها استفاده کرد.

قطره چشمی Restasis

این نوع قطره چشمی نیز برای درمان سندروم خشکی چشم تجویز می شود. مصرف این قطره ها در طولانی مدت علاوه بر رفع خشکی چشم ها، تولید اشک در چشم ها را هم افزایش می دهند. این نوع قطره چشمی نیز باید با تجویز پزشک متخصص استفاده گردد.

جراحی

در این عمل جراحی سرپایی، مجاری اشک که با بینی مرتبط هستند، بسته می شوند بدین ترتیب اشک بیشتری به چشم ها می رسد. شخص بعد از این عمل جراحی محدودیتی در انجام فعالیت های خود ندارد.

کمپرس گرم

با خیساندن حوله / پارچه در آب گرم ایجاد می شود. شما می توانید کمپرس گرم بر روی پلک به مدت 10 – 15 دقیقه برای کاهش خشکی چشم انجام دهید.

دانه رازیانه

می توان با اضافه کردن دانه رازیانه خشک شده (1 قاشق) در آب جوش (1 فنجان) آماده کرد. توپ های پنبه را در این مخلوط خیس و در پلک های بسته برای 10 – 15 دقیقه برای درمان مشکل خشکی چشم استفاده کرد.

روغن اسطو خودوس

با اضافه کردن مخلوط روغن اسطوخودوس آماده (2 – 3 قطره) در آب و زدن توپ های پنبه ای در این مخلوط در پلک های بسته خشکی چشم درمان می شود. برای دریافت نتایج موثر، این درمان را بطور مکرر استفاده کنید

دانه تمر هندی

مشکل خشکی چشم نیز می تواند با استفاده از دانه تمرهندی درمان می شود. شما می توانید از ان عصاره تهیه کرده به این گونه که هسته تمرهندی را در آب گرم خیس کرده به عنوان یک قطره چشم برای تسکین خشکی چشم استفاده کنید.

آب لیمو

می توان با استفاده از آب لیمو، آرد عدس نارنجی، پوره گوجه فرنگی و پودر زردچوبه خمیری درست کنید این خمیر را زیر چشم خود به صورت روزانه د برای درمان خشکی چشم استفاده کنید

از مکان‌هایی با کوران هوا دوری کنید

پس خیلی در معرض پنکه، کولر، سشوار و غیره قرار نگیرید و در روزهای بادی برای محافظت از چشمان‌تان از عینک‌های بزرگ استفاده کنید.

در زمستان دستگاه بخور را روشن کنید

سیستم گرمایش خانگی می‌تواند هوای خانه و همچنین چشم‌های شما را خشک کند. اما دستگاه بخور کمک می‌کند هوای خانه مرطوب بماند. اگر دستگاه بخور ندارید می‌توانید یک ظرف آب روی دستگاه گرمایشی‌ بگذارید تا بخار آب وارد هوا شود.

از دود سیگار دور بمانید

دود سیگار می‌تواند چشم های خشک را تحریک کند و خطر ابتلا به خشکی چشم را افزایش دهد.

آلوئه ورا

این ماده درمان مناسب برای خشکی چشم به حساب می‌آید زیرا دارای خواص ضد التهابی است که به درمان قرمزی چشم و تورم چشم کمک می‌کند.

مقداری ژل آلوئه ورا را از برگ آن استخراج کنید.
سپس مقداری از آن را به پلک‌های بسته خود بمالید.
سپس از 10 دقیقه چشمان خود را با آب ملایم شستشو دهید.
این روش را 2 تا 3 بار در روز استفاده کنید.
توجه: ژل آلوئه ورا را مستقیم بر روی چشمان خود اعمال نکنید.

 

گل رز

آب گل رز یکی از موثرترین روش‌های درمان گیاهی خشکی چشم است زیرا یک آرام کننده طبیعی است.

علاوه بر این دارای ویتامین A است که خشکی چشم را برطرف می‌کند.

مقداری پنبه را به آب گل رز آغشته کنید و سپس به مدت 10 دقیقه بر روی پلک‌های بسته خود بمالید، این روش را 2 یا 3 بار در روز تکرار کنید.
روش دیگر چشمان خود را 2 یا 3 بار در روز با آب گل رز برای درمان فوری خشکی چشم بشویید.

ماساژ

ماساژ منظم پلک‌ها سبب تقویت غده‌های اشک آورد است و همچنین به گردش خون و سلامت چشم‌ها و نیز تقویت ماهیچه‌های چشم می شود و می تواند به درمان خشکی چشم کمک کند .

چند قطره روغن زیتون یا نارگیل بر روی انگشتان خود قرار دهید.
سپس پلک‌های خود را ببندید و به آرامی پلک‌های خود را انگشت‌های خود ماساژ دهید.
سپس کف دست را بر روی پلک‌های خود قرار دهید تا روغن جذب کف دست شود.
این کار را 2 تا 3 بار برای درمان خشکی چشم انجام دهید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل می‌تواند به عنوان عامل بازسازی کننده برای چشم شما عمل کند و نقش کلیدی در کاهش خشکی چشم شما داشته باشد.

همچنین روغن نارگیل به کاهش تبخیر اشک کمک می‌کند و نیز دارای خواص ضد التهابی است که برای کاهش ناراحتی‌های خشکی چشم بسیار مفید است.

مقداری پنبه را به روغن نارگیل آغشته کنید و به مدت 15 دقیقه بر روی پلک‌های بسته خود قرار دهید، این روش را روزانه یک بار انجام دهید
همچنین می‌توانید صبح با معده خالی مقداری روغن نارگیل مصرف کنید که علاوه بر درمان خشکی چشم به حذف سموم از بدن شما نیز کمک می‌کند

روغن کرچک

روغن کرچک یک روش درمان گیاهی خشکی چشم است زیرا دارای اسید ریکینولیک است که یک ماده ضد التهابی است و به خارش، سوزش و درد ناشی از خشکی چشم کمک می‌کند.

همچنین روغن کرچک باعث کاهش تبخیر اشک بدن شما می‌شود.

مطالعه‌ای در سال 2002 در زمینه چشم پزشکی منتشر شده که نشان داد روغن کرچک به درمان اختلال عملکرد غده میبومین که یکی از علل خشکی چشم است کمک می‌کند.

مقداری روغن کرچک بدون هگزا را درون یک قطره چکان قرار داده
سپس یک قطره از آن را درون هر چشم بریزید
این کارا را 2 بار در روز برای درمان قرمزی چشم و خشکی آن انجام دهید

خشکی چشم: ۱۶ روش خانگی درمان خشکی چشم

 

منبع: daroshafae




:: بازدید از این مطلب : 131
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 آبان 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: